Aurinkopaneeli-hankinnalle voi olla monta motiivia. Ennen se on ollut omakotitaloissa lähinnä tunteellinen, mutta nykyään syynä on erityisesti raha. Aurinkoenergian hinta on tippunut viidessä vuodessa 70%, ja siitä on tullut kilpailukykyinen energiantuotto-muoto lähes missä vain, myös Suomessa. Aurinkopaneeli onkin yleensä sijoitus, ympäristön lisäksi myös kukkarolle keskimäärin 8% tuottoasteella. Paneelit tulevat suhteessa halvemmaksi kuin esimerkiksi maalämpö, tai mökillä sähköverkkoon liittyminen ja kalliit siirtohinnat. Monet, jotka ovat halunneet lisätä omaa energiantuottoa tai vain säästää sähkölaskuissaan, ovatkin kääntyneet kohti aurinkoenergiaa luonnollisesti. Aurinkopaneelit tulevat luultavasti vakiona uusissa taloissa ja maatiloilla jo muutaman vuoden sisällä.

 

Kuluttajien aurinkosähkö-investoinneista erityisen kannattavia tekevät kotitalousvähennys ja kiinteistön arvonnousu, joista jälkimmäinen monesti unohdetaan. Aurinkopaneelien kiinteistön arvoa nostavista vaikutuksista on tehty tutkimus, jonka mukaan talot joissa on paneeleja myyvät 20% nopeammin ja nostavat kiinteistön arvoa vähintään järjestelmän hinnan verran (NREL). Omalla sähkön tuotolla voi myös suojautua alati kasvavia sähkön hintoja vastaan, samalla kun siirtohinnat ohittavat osassa maata jo sähkön hinnan.

 

Maatilojen aurinkosähkö-investoinneista tekee kannattavia edellisten lisäksi etenkin maatalouden 40%:n investointituki, valtion lainantakaus ja korkea omakäyttö-aste. Maatilojen usein runsas oma maapinta-ala mahdollistaa suuremmankin voimalan rakentamisen ilman maankäyttöoikeuksien ostamista ja siihen liittyviä selvityksiä ja kuluja. Maatilallisilla on myös taipumus katsoa asioita enemmän isoissa aikaskaaloissa sukupolvien yli, toisin kuin vuosineljänneksiin keskittyvät yritykset. Lisäksi maatilat elävät maasta, joten heidän on helppoa ymmärtää maan tilaa parantavan investoinnin lisäarvo. Näistä lähtökohdista voidaankin sanoa, että aurinkopaneeli-sijoituksista juuri maatilojen tekemät ovat parhaita.

 

Yrityksien aurinkopaneeli-sijoitukset ovat usein yhtä fiksuja kuin maatilojenkin. Tämä edellyttää korkean omakäyttöasteen, ja mielellään suuren kulutuksen kesäaikaan. Esimerkiksi moniin kaupan alan jäähdytystä kesällä tarvitseviin rakennuksiin aurinkopaneelit sopivat kuin avain lukkoon. Yrityksillä on mahdollisuus 25% energiatukeen, joka tekee myös yrityksien aurinkoenergia-investoinnista hyvin kannattavia. Yrityksillä on myös yhä etenevissä määrin omia kestävän kehityksen tavoitteita, joita täyttämään aurinkopaneelit sopivat mainiosti.

 

Se, mikä aurinkopaneeleista tekee loistavia, on niiden monikäyttöisyys ja taloudellisuus. Niitä voidaan laittaa melkein mihin vain, kenelle tahansa, ja oikealla mitoituksella ja ammattitaidolla investoinnista saadaan helposti kannattava.

 

 

Lähteet:

http://www.finsolar.net/aurinkoenergia-kiinteiston-arvon-maarityksessa/

NREL (National renewable energy laboratory)

Leave a Reply